dijous, 16 de novembre del 2023

els reptes de l'educació en la modernitat líquida


El pensament il·lustrat representa, sens dubte, un dels moments més nobles de la humanitat. La confiança en la raó, pensada com a eina capaç d'orientar l'individu i cohesionar la societat; la fe en el progrés, fet possible gràcies a l'acció combinada del dret, l'educació i la tolerància; l'exercici lliure del pensament, sense altres traves que la llei i la mateixa responsabilitat. Totes aquestes idees desperten encara, en nosaltres, aquella aspiració a l'excel·lència que ens exigeix i ens dignifica alhora. Era, en part, un somni, ara ho sabem, perquè no hem acabat de trobar cap absolut que pogués substituir l'Absolut; la modernitat era menys sòlida que no ens pensàvem, però potser més que no créiem. Zygmunt Bauman, amb un concepte feliç, parla d'una modernitat líquida, on la fonamentació de les coses és, per definició, més complexa i més insegura però, també, més lúcida. No hi ha res que ens impedisca treballar per a un individu més autònom i per a una societat més decent. Aquest llibre és un intent de repensar els reptes de l'educació en la modernitat líquida, segons la conferència que Bauman va pronunciar a l'escola el maig de 2006. @arcadia_ed